Samengesteld achromatisch microscoop, statief EC

Optisch 2

Achromatisch

Geschonken door

Prof. dr. T.M. Starink, dermatoloog (vorige eigenaar)

Inventarisnummer

SM 53

Beschrijving

In een kist van dik triplex.
Olympus-microscoop type EC met monoculairtubus en verlichtingseenheid LSK. Het instrument bestaat uit een voetplaat met daaraan bevestigd een L-vormige statiefarm. Onderaan de arm een blok met daarin de grof- en fijninstelling die op de tafel werken. Er is een vierkante tafel met afgeschuinde hoeken, met een preparaatgeleiding met coaxiale bediening. Onder de tafel de condensor. In de voetplaat een uitholling waarin een spiegel in beugel kan worden geplaatst of een verlichtingseenheid. Bij dit exemplaar is een eenvoudige verlichtingslamp in een huis bijgeleverd, de lamp werkt op de gewone netspanning, er is geen transformator nodig. Onderaan de statiefarm een viervoudige objectiefrevolver, bovenop de arm kunnen verschillende soorten oculairhouders bevestigd worden, bij deze microscoop is dat een eenvoudige monoculaire tubus.
Dit microscoop is aan de stichting geschonken door prof. dr. T.M. Starink, dermatoloog met expertisegebied dermatopathologie.

Zie SM 82 voor de opengewerkte versie.