Samengesteld achromatisch microscoop, statief K

Samengesteld

Optisch 2

Achromatisch

Afmetingen van de kist (h x b x d)

24.4 × 14.2 × 16.5 cm

Afmetingen van het microscoop (h x b x d)

22.3 × 11.9 × 14.0 cm

Geschonken door

P.P. de Bruijn, Zeist

Inventarisnummer

SM 210

Beschrijving

In blank houten kist.
Dit microscoop type ‘K’ is gemaakt door de firma van dr. C.E. Bleeker in Zeist. Instrumenten van Bleeker werden ook verkocht onder de naam ‘Nedoptifa’, dat staat voor ‘Nederlandse Optische Fabriek’. In de collectie van de stichting is een vergelijkbare microscoop aanwezig (SM 48).
Het is een klein kantelbaar statief van zwart gemoffeld spuitgiet aluminium. De diameter van de objectiefschroefdraad is geringer dan de gebruikelijke RMS-draad en ook de oculairen hebben een kleinere diameter (19 mm) dan de gebruikelijke 23.4 mm. De tubuslengte bedraagt 12 cm. Blijkens een catalogus uit 1962 kostte deze microscoop destijds 225 gulden.
Het ontwerp is afgeleid van die van de Zeiss-E-statieven van rond 1935. Een hoefijzervormige voet met twee aangegoten flenzen waartussen de statiefarm met tafel en spiegel kan kantelen, van horizontaal tot verticaal. Er is een eenvoudige vierkante tafel met twee veerclips. Onder de tafel de vlakke en holle spiegel, draaibaar in een beugel, de spiegel is uit de optische as te verplaatsen. Er zijn geen diafragmaschijven of een condensor. Instelling van het microscoop is door middel van tandheugel en rondsel.

Het microscoop bevat een oculair H15× / logo Nedoptifa en een objectief logo Nedoptifa / 10× / No31338.

In de kist een oculair H8× / logo Nedoptifa, diameter 1.9 cm en een objectief logo Nedoptifa / 25× / No13141.

De in 2017 door Peter Paul de Bruijn aan de stichting geschonken Bleeker-collectie bevat nog drie microscopen van het type K, met de serienummers 14709, 31876 en 31913.