Samengesteld achromatisch microscoop, statief M

Samengesteld

Optisch 2

Achromatisch

Afmetingen van de kist (h x b x d)

41 × 25 × 30.7 cm

Afmetingen van het microscoop (h x b x d)

38.5 × 28 × 18.5 cm

P.P. de Bruijn, Zeist

Het statief ‘M’ is een metaalmicroscoop, het voorwerp ligt op de tafel en de optiek bevindt zich onder de tafel. Een dergelijk ‘omgekeerd’ microscoop is uitsluitend ingericht voor opvallend licht. De objectieven zijn optisch gecorrigeerd voor gebruik zonder dekglas.
Dit was het duurste microscoop dat Bleeker vervaardigde, in de catalogus van 1962 staat het voor 2700 gulden, wat min of meer overeenkomt met 7500 Euro. We weten niet hoeveel er ooit gemaakt zijn, vermoedelijk niet meer dan enkele tientallen. De stichting heeft een tweede exemplaar in haar collectie, te weten DR C.E.BLEEKER N.V. / No 35992 / ZEIST HOLLAND (inventarisnummer SM 71).
In het Universiteitsmuseum in Utrecht bevindt zich het laatste exemplaar dat gemaakt is, met serienummer 36000.
Het microscoop heeft een ingebouwde camera voor fotografische platen van 6.5 × 9 cm.

Het microscoop bevindt zich in een houten kist met een uitschuifbare deur met slot en sleutel. Het microscoop kan alleen uit de kist gehaald worden, door de kist open te klappen. Het microscoop bevat een afschroefbare lamp. Inclusief deze lamp, wordt de breedte 38 cm.
Het microscoop bevat het oculair N10× / logo Nedoptifa. Er is plaats voor vier oculairen. Eén plek is afgedekt met een klepje. De overige drie oculairen zijn:
(1) Will Wetzlar // 170/0.17 / 40/0.65 / ME
(2) Will Wetzlar // 170/ –  / 20/0.40 / ME
(3) Will Wetzlar // 170/ – / 10/0.25 / ME

Toebehoren in kist: Houten rekje met drie plastic hulzen zonder inhoud. Doosje met lampje, twee dopjes, objectiefglaasje waarop met de hand geschreven tekst ‘VOOR LAMPINSTELLING’, grijs kabeltje (bediening camera) en extra zwart fotoplaatje.

Erbij horende transformatorvoeding. Instelbaar van 0-6 Volt. Gesigneerd: HET LANCET / A-DAM. Metalen plaatje aan onderzijde, waarop onder andere staat: Type: RL 100. No 756, Phase I.

Dit microscoop is aan de stichting geschonken door Peter Paul de Bruijn.