Spectroscoop

Overige optische instrumenten

Subcategorie

Spectroscopen

Afmetingen van de kist (h x b x d)

26 × 70.5 × 28 cm

Afmetingen van het instrument (h x b x d)

39 × 19 × 65 cm

F. Arnold, Zwolle

In houten kist met sleutel. Op de kist een metalen plaatje N.V. VER. INSTRUMENTHANDEL / SALM KIPP & Zn. AMSTERDAM.
Met een (loodzware) voet voor de optische bank. De spectroscoop kan op de voet worden gemonteerd.

Een spectroscoop is een instrument om het lichtspectrum te bestuderen en om via dat spectrum eventueel de samenstelling van materialen te bepalen.

Deze spectroscoop is aan de stichting geschonken door Frans Arnold. Frans was de eerste docent scheikunde aan het Thomas More College te Den Haag (1960-1969). Daarnaast en daarna werkte hij voor de KNCV en aan de Radboud Universiteit als vakdidacticus en vernieuwer van scheikunde-onderwijs en van 2004-2010 onder auspiciën van de SLO in Enschede.
De spectroscoop is afkomstig uit het Laboratorium Analytische Chemie van de Universiteit van Amsterdam (UVA). Frans heeft het in 1967 gekregen, omdat het al jaren geleden op zolder was gezet. Hij gebruikte het in het practicum voor 5 HBS-B voor de bestudering van emissiespectra van zoutoplossingen, vooral met de elementen uit de nevenreeks. Uitdagend was het analyseren van mengsels.