Tekenprisma

Attributen microscopie

Subcategorie

Tekenprisma’s

Dr. C.J.H van den Broek, bioloog, lector Rijksuniversiteit Utrecht (vorige eigenaar, † 2011)

Eenvoudig tekenprisma, dat door middel van een klemring om de tubus van het microscoop geklemd kan worden. De opening waardoor je kijkt is voor de ene helft gewoon open, waardoor je direct naar het oculairbeeld kijkt. De andere helft van de kijkopening bestaat uit de rand van het eigenlijke tekenprisma, waardoor je het papier ziet waarop je tekent. Met wat oefening zie je dan beide beelden als één geheel.

De stichting heeft dit tekenprisma ontvangen van dhr. J.H. van den Broek. Het is afkomstig uit de nalatenschap van zijn vader, dr. C.J.H. van den Broek. Dr. C.J.H. van den Broek (geboren op 8 augustus 1913 te Nijmegen) was bioloog en lector aan de Rijksuniversiteit Utrecht. Hij is op 17 december 2011 overleden te Utrecht.