Dr. ir. Jan Deiman

Dr. ir. Jan Deiman is al sinds het begin in 1987 als adviseur bij de Stichting voor Historische Microscopie betrokken. Jan heeft in Delft elektrotechniek gestudeerd, daar werkte hij naast zijn studie als conservator bij de Studieverzameling Elektrotechniek. Na afronding van zijn studie met een verslag over de geschiedenis van de compensator ging Jan in 1984 werken bij het Universiteitsmuseum in Utrecht. Binnen het Universiteitsmuseum Utrecht was Jan belast met de zorg voor de collectie natuurwetenschappelijke instrumenten, hij heeft er vooral onderzoek gedaan aan de ruim 300 historische microscopen. Jan die wél veel wist van elektrische meetinstrumenten maar niets van microscopen, begon als hulpje samen te werken met dr. J. van Zuylen, oud hoofd van het Natuurkundig Laboratorium van de firma Bleeker (Nedoptifa) in Zeist. Internationaal was hier de nodige belangstelling voor en in 1988 vroeg dr. G. L’Estrange Turner, aan Jan om dat optische onderzoek uit te breiden tot een promotieonderzoek in Engeland, onder zijn leiding. Professor Turner was hoogleraar in de geschiedenis van de wetenschappelijke instrumenten aan het Imperial College of Science, Technology and Medicine in Londen. Jan onderzocht daar tussen 1989 en 19921 honderden microscopen uit de collecties van het Science Museum in Londen en die van de Royal Microscopical Society in Oxford. Dit resulteerde in zijn dissertatie Microscope Optics and J.J. Lister’s Influence on the Development of the Achromatic Objective 1750-1850. Zijn kennis over de microscopen is zeer waardevol voor de stichting, Jan adviseert bij aankopen en maakt ook de beschrijvingen van de microscopen. Jan woont tegenwoordig in Ubud op Bali.