Over ons

De patholoog-anatoom dr. J. Lindeman († 2014) heeft in 1987 de Stichting voor Historische Microscopie opgericht. Het doel van de stichting is het verzamelen, beschrijven en in stand houden van lichtmicroscopische en aanverwante technieken ten behoeve van medisch en biologisch onderzoek.

De stichting bezit thans ruim 250 microscopen. De collectie laat de mechanische en optische ontwikkeling van het microscoop zien vanaf de late zeventiende eeuw tot het eind van de twintigste eeuw. Topstukken uit de vroegste periode zijn een Engelse Marshall-microscoop en een microscoop van de familie Van Musschenbroek uit Leiden. Uit de negentiende eeuw zijn er diverse Engelse, Franse en Duitse microscopen aanwezig. De twintigste eeuw is vertegenwoordigd door microscopen gemaakt door de Duitse firma’s Zeiss en Leitz.

ANBI

De Stichting voor Historische Microscopie is een zogenaamde ANBI-stichting, een stichting zonder winstoogmerk. Schenkingen in geld of goederen aan de stichting zijn aftrekbaar voor de inkomstenbelasting.

Donateur

Mensen die geïnteresseerd zijn om donateur van de stichting te worden of mensen die een of meer microscopen aan de stichting willen schenken, kunnen contact opnemen met het bestuur.