Samengesteld projectiemicroscoop

Microscopen

Optisch 1

Samengesteld

Afmetingen van het microscoop (h x b x d)

32.5 × 23 × 32 cm

Joost Janssen, Eindhoven († 2017)

Een zwaar, solide gebouwd microscoop bestaande uit een zwart craquelé gemoffelde doosvormige voet met ingebouwde condensor en 45 graden spiegel, via een bus kan een verlichtingseenheid aan de voet worden geschroefd, mogelijk een booglamp.
Links en rechts knoppen voor de scherpstelling en een hendeltje waarmee twee verschillende diafragma’s in de lichtweg zijn te brengen.
Het instrument heeft een zware rechthoekige kruistafel met twee knoppen, een om de tafel in de links-rechts as te verplaatsen, de tweede om de tafel van voor naar achter te bewegen. Op de tafel past een glazen preparaathouder met 18 preparaten in lakringen, de preparaathouder wordt middels twee blokjes gefixeerd. Op het glas van de preparaathouder de tekst ‘Lehrkompressor / E. Schropler Berlin’.
Op de doosvormige voet is een L-vormige opbouw waarin de optiek, met een hendeltje is de vergroting te wijzigen van 40× naar 70× door een extra lens toe te voegen.
Hoewel niet aanwezig vermoed ik dat boven het ‘kijkglaasje’ in de bovenkant via een ontbrekende constructie een spiegel onder een hoek van 45 graden hoort die het beeld op een scherm of een wand projecteert.
De signering Busch / Rathenow wijst op datering voor 1945, zwarte craquelé lak ook. In 1945 werd Busch onteigend en omgevormd tot de Rathenower optische Werke.

Dit microscoop is aan de stichting geschonken door Joost Janssen (1948-2017). Joost was natuurkundige, had een eigen bedrijf en ontwikkelde onder andere apparatuur voor fysiotherapie. Joost was lid van een hobbyclub die zich bezighield met microscopie. Hij gebruikte dit microscoop voor het bestuderen van waterorganismen. Zijn wens was dat dit microscoop na zijn overlijden in de collectie van de stichting zou worden opgenomen.