Microscoop met toebehoren

Microscopen

Optisch 1

Samengesteld

Afmetingen van het microscoop (h x b x d)

19 × 7 × 10.5 cm

Inventarisnummer

SM 499

Beschrijving

Microscoop voor beginners, hobbyset uit de jaren vijftig.

Een met zwart papier beplakte kartonnen doos met deksel, waarin een klein microscoop van het merk ‘Jenor’ waarmee volgens het opschrift op de tubus drie vergrotingen mogelijk zijn, 100×, 200× en 300×.
Het microscoop heeft een eenvoudig kantelbaar statiefje op hoefijzervoet. Onder de tafel een spiegel, kantelbaar in een beugel. Een eenvoudige vierkante tafel met veerclips, er is geen condensor. Er is enkel een grove instelling voor de scherpte, middels tandheugel en rondsel.
Revolver met drie eenvoudige objectieven. Huygens-oculair 10×. Er is sprake van chromatische aberratie.

Er is een eenvoudige microscooplamp, kantelbaar op een voet. In het lamphuis een gloeilamp, een blauwfilter en een eenvoudige condensorlens.
Tot de set behoren verder een aantal instrumentjes om preparaten te maken, een doosje objectglaasjes, een zestal flesjes voor kleurstoffen om preparaten te kleuren, een porseleinen vijzeltje met een stamper, en twee stuks glaswerk (een Erlenmeyer en een bekerglas).

De set is voorzien van een werk van J.C. Alders, ‘Microscopie voor iedereen, 2e, herziene druk uit 1957/58 (zie ook de boekencollectie van de stichting, SMB 52).
De set dateert van ca. 1957, er zit een etiketje in met het opschrift ‘Optical goods, B Grade’ en ‘vrijgiftedatum 23 october 1957’. In die tijd kon men niet zomaar goederen importeren, daar was een vrijgifteverklaring van de douane voor nodig.

Het microscoop was al sinds de achttiende eeuw een populair instrument voor amateurs en hobbyisten en daar werd op tal van manieren in voorzien, toen en nu nog.
In de achttiende eeuw waren er de boeken van Baker ‘The microscope made easy’ en in de negentiende eeuw ontstonden in Engeland genootschappen gewijd aan de microscopie zoals de Royal Microscopical Society en de Quekett Microscopical Club, die nog altijd bestaan. Ook kwamen er complete sets op de markt voor kinderen en volwassenen, een aardig voorbeeld is SM 186, een set van Meccano uit 1933.

Deze set uit de late jaren vijftig past in die ontwikkeling. De naam ‘Jenor’ wijst op een Oost-Duitse herkomst (Jena). Ook ikzelf (Jan Deiman) had in het midden van de jaren zestig een dergelijke set, maar dan uit Japan. Ook nu zijn er nog sets van het merk ‘Jenor’ te koop, maar dan waarschijnlijk gemaakt in China.