Samengesteld achromatisch microscoop

Samengesteld

Optisch 2

Achromatisch

Afmetingen van het microscoop (h x b x d)

32.5 × 23 × 32 cm

Geschonken door

Joost Janssen, Eindhoven († 2017)

Inventarisnummer

SM 377

Beschrijving

Dit microscoop heeft een massief, zwart gespoten, metalen statief. Het preparaat wordt van onderen belicht, door een lamp te laten schijnen in de tubus, die zich onderaan de achterkant van het microscoop bevindt. De tafel is in twee richtingen transleerbaar. Op de tafel kan een preparaat met een veerconstructie worden vastgeklemd. Een bijbehorende houder met 18 preparaatjes is aanwezig. In de preparaathouder is de inscriptie ‘Lehrkompressor / E Schropler Berlin’ gekrast.

Het preparaat kan worden bekeken via het kijkglas bovenop het microscoop. De standaardvergroting is 40×. De vergroting kan worden verhoogd naar 70×, door een extra lens toe te voegen, door middel van het hendeltje rechts bovenaan het microscoop. Aan de voorkant van het microscoop twee knoppen voor de scherpstelling; één aan de linkerzijde en één aan de rechterzijde.
Het microscoop bevat twee diafragma’s die in te stellen zijn met een hendeltje aan de voorkant van het microscoop.

Dit microscoop is aan de stichting geschonken door Joost Janssen (1948-2017). Joost was natuurkundige, had een eigen bedrijf en ontwikkelde onder andere apparatuur voor fysiotherapie. Joost was lid van een hobbyclub die zich bezighield met microscopie. Hij gebruikte dit microscoop voor het bestuderen van waterorganismen. Zijn wens was dat dit microscoop na zijn overlijden in de collectie van de stichting zou worden opgenomen.